Skip to main content

Sociale media bieden kerken een geweldige kans om zichtbaar te zijn en hun boodschap te verspreiden. Toch zien we dat veel kerken hun kanalen vooral gebruiken voor het aankondigen van opkomende evenementen. Dit kan ertoe leiden dat volgers afhaken omdat het kanaal meer aanvoelt als een prikbord dan als een plek van inspiratie en verbinding. Hoe kan een kerk sociale media strategischer inzetten voor de grote opdracht? In dit artikel geven we tips en stof tot nadenken om de impact van jouw sociale media te vergroten.


Gebruik je kanaal niet alleen om te spammen maar om Jezus zichtbaar te maken
Veel kerken plaatsen voornamelijk aankondigingen over diensten en activiteiten. Hoewel dit nuttige informatie is, mist het de kracht om nieuwe mensen te bereiken. Een betere strategie is om content te creëren die inspireert, onderwijst en bovenal aanzet tot interactie. Een van de doelen van elk kerkelijk social media-kanaal zou moeten zijn om mensen over Jezus te vertellen. Dit kan door middel van Bijbelteksten, getuigenissen en verhalen over hoe het geloof impact heeft in het dagelijks leven.

Een nieuwe generatie bereiken
De nieuwe generatie groeit op met schermen, met een gemiddelde schermtijd van 5 uur per dag – en dit blijft elk jaar stijgen. Daarom is het cruciaal om ook online onze netten uit te gooien. We kunnen deze generatie bereiken via hun schermen.  Een simpele video kan al leiden tot nieuwe bezoekers in de kerk en dat er mensen in Jezus gaan geloven!

Van een filmpje naar een volle jeugddienst
Lees dit inspirerende artikel over hoe een viraal TikTok-filmpje zorgde voor een volle zaal en jongeren tot Jezus bracht: https://revive.nl/tiktok-opwekking-in-twente-jongeren-bekeren-zich-tot-jezus-en-dopen-zich-na-viraal-filmpje/.

Influencer tot geloof door filmpje
Ook influencer Glen Fontein kwam tot geloof en deelt nu christelijke video’s, lees meer in dit artikel: https://www.nd.nl/leven/leven/1253336/influencer-glen-fontein-werd-christen-en-maakt-nu-videos-over#

Hoe mooi is dat? Stel je voor dat elke kerk meer met hun online kanalen doet. Dan vergroten we samen de kans dat de jongeren iets over Jezus tegen komen.  Wij geloven in een generatie die op onze schouders mogen staan en in staat zijn grotere dingen te doen dan ons. Maar dan moeten we hun wel weten te bereiken!

Stof tot nadenken:
Hoe zet jouw kerk zijn online kanalen in? Bereiken jullie nieuwe mensen? Is het uitnodigend voor nieuwe mensen? Word er over Jezus verteld? Wat kunnen jullie als kerk doen om de nieuwe generatie te bereiken? Wat zou een mooie eerste stap kunnen zijn voor jullie als kerk?

Conclusie
Kerken kunnen sociale media krachtiger inzetten door verder te kijken dan alleen aankondigingen. Zet je netten uit en maak van sociale media een waardevol instrument voor evangelisatie en verbinding!

Wil je meer tips of begeleiding bij het opzetten van een sterke social media strategie voor jouw kerk? Schroom niet om ons een berichtje te sturen! En: ontdek hier onze gratis content kalender die je kunt gebruiken voor jouw kerk of bediening.

Leave a Reply