Het eerste contact met nieuwe bezoekers is online
Je kent het misschien wel: je zoekt een nieuwe kerk, je tikt de naam in op Google en klikt op de website. Je eerste indruk van de kerk begint al daar. Een keuze om langs te komen (of niet) is dan al snel gemaakt. Maar hoe zorg je ervoor dat je website uitnodigend en effectief is?
Onze ervaring
Wij helpen kerken om online zichtbaarder te worden. En daarmee bedoelen we niet voor de vaste groep mensen die de kerk bezoekt. Maar richten we vooral op het winnen van mensen die Jezus niet kennen! Dit hoor het belangrijkste doel te zijn van de online profilering van elke kerk. Hieronder een aantal adviezen die wij geven tijdens een van onze Kerkgroei trajecten. Deze blog helpt je nadenken om je kerk website nog strakker in te steken!
Vindbaarheid en aantrekkelijkheid
Zoals ik net zei: een kerkwebsite is er niet alleen voor de vaste bezoekers, maar juist voor nieuwe mensen. De website moet vindbaar zijn in Google en een realistisch beeld geven van de kerkelijke gemeenschap. Uiteindelijk doel? Mensen enthousiast maken om een dienst te bezoeken!
De essentiƫle informatie op de juiste plek
Nieuwe bezoekers willen snel en eenvoudig informatie vinden. Denk aan:
- Locatie en parkeren: Waar is de kerk en hoe kom je er?
- Diensttijden: Van hoe laat tot hoe laat?
- Wat kan ik verwachten? Een kort overzicht van de dienst.
- Eerste bezoek: Moet ik iets weten of meenemen?
- Kinderopvang: Wat is er voor kinderen?
- Geloofsovertuigingen: Wat gelooft de kerk?
- Contactmogelijkheden Waar kan ik mijn vragen stellen?
Een speciale “Plan je bezoek”-pagina waar al deze informatie samenkomt, helpt enorm bij het wegnemen van drempels.
Een duidelijke menustructuur
Een overzichtelijke menubalk helpt bezoekers snel hun weg te vinden. Een goede structuur kan er als volgt uitzien:
- Plan je bezoek (Wat kan de bezoeker verwachten? Alle info op een rij)
- Over ons (Visie, leiderschap, missie, geschiedenis)
- Agenda (Wat staat er op de planning? Waar kan ik aanhaken?)
- Faciliteiten (Kinderkerk, cursussen, ontmoetingsmomenten)
- Contact (Bereikbaarheid, contact opnemen en sociale media)
- Geven (Voor wie wil bijdragen, deze link kan ook op de beamer tijdens het collecte moment)

Hierboven een voorbeeld banner schets (zonder beeld) voor ICF Apeldoorn, een kerk die wij hielpen met een Kerkgroei traject. Het advies van ons: om een sprekend beeld of video toe te voegen op de achtergrond.
Call to action: Maak het makkelijk!
Een website moet niet alleen informeren, maar ook aanzetten tot actie. Bovenin de website zet je de meest belangrijke call to action.Een duidelijke en opvallende knop zoals “Plan je bezoek” op de homepage nodigt direct uit om verdere stappen te zetten.
Alvast de kat uit de boom kijken
Veel nieuwe bezoekers willen eerst een indruk krijgen voordat ze fysiek komen. Een sectie op de homepage met “Bekijk alvast een livestream” of een korte video-impressie kan drempels wegnemen.
Gebruik Googleās gratis advertentiebudget
Wist je dat non-profitorganisaties, zoals kerken, tot wel $10.000 per maand aan gratis advertentiebudget kunnen krijgen via Google Ads? Dit helpt enorm om meer mensen te bereiken.
Valt het jou ook op dat veel kerken doen aan online adverteren? Wij geloven dat we als kerk onze netten online moeten uitgooien om de nieuwe digitale generatie te kunnen bereiken. Wil je hier meer over weten? Neem contact met ons op, wij helpen je graag verder.
Visuele aantrekkelijkheid: Maak het levendig!
Foto’s en video’s geven een echt beeld van jouw gemeente weer.Ā Stock foto’s zijn daarom een no-go!Ā Let hierop bij het gebruiken van foto’s en video’s.
- Duidelijke contrasten met de tekst voor goede leesbaarheid
- Wissel de beelden met elkaar af om een volledig beeld te geven. Denk aan beelden van buiten de kerk, de omgeving, het gebouw, portrait’s van gemeenteleden,Ā groep’s foto’s en het belangrijkste niet te vergeten beelden van de dienst zelf.
Duidelijke taal en geen tale kanaƤn
Bepaalde woorden hebben een uitleg nodig of misschien zijn ze helemaal niet nodig om te benoemen. Kijk eens goed naar de teksten op de website. Is dit voor iedereen duidelijk, jong en oud? Ook voor mensen die opgegroeid zijn zonder geloof? Gebruik voor bijbelteksten een bijbelvertaling die voor iedereen te begrijpen is.
Vragen om over na te denken
Je kerkwebsite is vaak het eerste contactpunt met nieuwe bezoekers. Zorg ervoor dat deze uitnodigend, informatief en aantrekkelijk is. Door de juiste informatie op de juiste plek te zetten, een duidelijke call to action te gebruiken en visuele aantrekkelijkheid toe te voegen, dient je website als een krachtig visitekaartje voor je kerk! Wij hebben met eigen ogen gezien dat er zo mensen Jezus hebben leren kennen. Onderschat dus niet de impact die jouw website kan hebben!
Wil je met jouw website aan de slag? Denk dan eens na over de volgende punten:
- Ga eens naar de website en doe net alsof je een nieuwe bezoeker bent.
- Geeft de website een goed beeld van jullie gemeente?
- Kun je direct alle informatie vinden voor een bezoek?
- Werkt de website? Ook op mobiel?
- Hoe zijn de teksten geschreven? Is dit een duidelijk verhaal voor een nieuwe bezoeker?
- Geven de afbeeldingen die wij gebruiken een echt beeld van onze gemeente?
- Denk eens na hoe de website is voor een bezoeker die: kinderen heeft, een andere taal spreekt, student is of bijvoorbeeld gehandicapt is.
Door hier bewust over na te denken, kun je ervoor zorgen dat nieuwe bezoekers sneller een keuze maken om jouw kerk ook echt te bezoeken.